Det giver ingen mening

Nuuday/YouSee har stævnet producenter og andre rettighedshavere. Nogen må fortælle Nuuday og deres australske ejere, hvad der er fair, rimelig og logisk betaling for rettigheder i Danmark.

Det er heldigvis ikke hverdagskost at blive mødt med et krav om at få 70% mindre i betaling for det samme indhold. Det er reelt det Nuuday/YouSee stiller som ultimatum til producenter og andre rettighedshaverne med den stævning, der er indleveret til Sø og Handelsretten.

Argumentet er, at lovgivningen er forældet og betalingen for høj. Den såkaldt forældede lovgivning er senest vedtaget af politikerne i 2022 – altså for mindre end to år siden. Betalingsniveauet er forhandlet mellem parterne gennem de sidste 20 år – og i øvrigt accepteret af de øvrige tv-distributører i markedet som f.eks. Norlys.

Samtidig har Nuuday/YouSee konsekvent sat deres priser kraftigt op hvert år, så kunderne skal betale mere for deres tv-pakker og det indhold, som selskabet selv vil betale 70% mindre for. Det er derfor mildt sagt svært at se nogen form for logik i kravet i en dansk sammenhæng, og forklaringen er nok også, at logikken kommer fra en australsk kapitalfond.

Nuuday/YouSee havde et overskud på knap 1 mia. kroner på at sælge tv-pakker i 2023. Alligevel forsvinder det kæmpebeløb i en selskabskonstruktion, der er dybt forgældet – den rentebærende gæld er nu 60 mia. kr. 1 mia. kroner i overskud er åbenbart ikke nok, så måske er det årsagen til det absurde krav om, at rettigheder skal koste 70% mindre.

Den australske kapitalfond Macquarie ejer Nuuday sammen med de danske pensionskasser PFA, PKA og ATP, og pensionskasserne har tidligere haft det svært med Macquaries logik. Det handlede om den store udbytteskandale, hvor en række selskaber svindlede den danske statskasse for mere end 10 mia. kroner. Dengang mente Macquarie, at det var helt logisk at låne selskaberne penge til deres svindelnumre, men den logik fik de danske pensionskasser op i det røde felt med trusler om at afbryde samarbejdet med kapitalfonden.

Macquarie endte med at fortryde deres involvering i udbytteskandalen.Nu vil det igen være dansk logik, at pensionskasserne tog fat i kapitalfonden og forklarede, hvad der er fair, rimelig og logisk betaling for rettigheder i Danmark.

Jørgen Ramskov

Direktør